TuijaLindfors

Taide avaa maailmoja_ osa 2

  • Kannattelevat kädet-yhteisötaideteos Korso 2015
    Kannattelevat kädet-yhteisötaideteos Korso 2015
  • Taide avaa maailmoja_ osa 2
  • Taide avaa maailmoja_ osa 2

Psykologian kirjan kuva, jossa Harry Harlow  todisti rhesusapinoilla kiintymysteoriaansa, on piirtynyt mieleeni kipeänä ja vaikuttavana. Kuvassa apina roikkuu kiinni metalliemossa, joka on päällystetty pehmeällä "emokarvalla".Se kurottuu kuitenkin ottamaan ravintoa toisesta metalliemosta.Ravinnon saatavuus on ensisijaisen tärkeää meille, mutta kosketus ja turva sitoo meidät toisimme.Emme elä pelkästä leivästä vaan tarvitsemme elääksemme kokemuksia, jotka saavat meidät tuntemaan yhteenkuuluvuutta toisimme ja kokemaan arvostusta ja kiintymystä..Ja parhaimmillaan koemme saavamme yhteyden johonkin meitä suurempaan esimerkiksi rikkaan"hengenviljelyn"eli kulttuurin  avulla. Tämä aika, jossa koulutusleikkaukset ovat ajaneet alas moninaisen kulttuurin mahdollisuuksia, on vienyt uskon tämänhetkisiin hallituspuolueisiin heidän lyhytnäköisyytensä vuoksi. Meillä on laadukasta varhaiskasvatusta ja  perusopetusta, tai ainakin sitä odotetaan valtakunnallisissa opetussuunnitelmissa ja meillä on korkean tason jatkokoulutusmahdollisuudet, mutta meiltä on viety mahdolliset resurssit tasapuolisesti turvata kulttuurissamme runsas sivistys, joka tukee tasa-arvoista kohtelua ja yhdistää meitä.Taito-ja taideaineiden leikkaukset peruskoulussa ovat mykistäneet mielen. Kulttuurin syvintä olemusta luetaan taiteista, ja halki vuosituhansien taide on pitänyt hengissä toivoa ja tallentanut kollektiivisia kokemuksia.

Tämä aika, joka korostaa taloudellista tehokkuutta ja sankaritarinoita, voi kuitenkin nostaa pienillä arjen teoilla yhteenkuuluvuuden tunnetta ja herättää kiinnostuksen esimerkiksi taiteisiin. Taide ja kulttuuritoiminta vaikuttavat hyvinvointiin ja terveyteen. Sosiaalinen osallistuminen ja kulttuurin harrastaminen liitetään myös hyvään mielenterveyteen. Aktiivinen ja vapaaehtoinen osallistuminen kulttuuritoimintaan lisää muun muassa yhteisöllisyyttä, osallisuutta, sallivuutta ja vahvistaa luottamusta.Voisivatko yhteiset taidekokemukset tekemisen kautta ennaltaehkäistä ja tukea mielenterveyttä? Miten kunnassa ja kaupungissasi arvostetaan kulttuuria?  Nähdäänkö kulttuuriin suunnatut rahat hyvinvointiin ja mielenterveyteen tiukasti sidoksissa olevina?

Meillä kaikilla tulee olla hetkiä ja kokemuksia, jolloin taide herkistää meidät avoimeksi tunteille.Voimme saada kosketuksen johonkin, jota emme sanoin voi selittää, mutta joka liikuttaa meitä. Musiikki voi virrata kauttamme, se resonoi meissä, vahva taideteos siirtää merkityksensä meihin tai luonnon kauneus saa aistit hereille.Hyvä kirja vangitsee , elokuvan kautta elät toisessa.Muutamia esimerkkejä mainitakseni.Voimme myös itse osallistua taiteen tekemiseen, ei vaan kokijoina vaan  tekijöinä. Tässä erilaiset yhteisölliset kokemukset, jotka lähtevät liikkeelle ihmisten omasta arjesta, voivat tuottaa ensimmäisen lähentymisen taiteeseen. '

MIten itse voisi vaikuttaa omaan elinympäristönsä, jonka kokee uhkaavana tai pelottavana? Sitä voi lähteä purkamaan ensin käytännön kysymysten kautta-mikä pelottaa, ja mitä voi tehdä, että pelko laantuisi.Näihin kysymyksiin törmäsin itse työssäni lasten ja nuorten kanssa.He kokivat oman asuinympäristönsä pelottavana.He piirsivät karttoja kotiympäristöstään ja merkitsivät siihen pelottavia ja kauniita paikkoja.Usean oppilaan työssä esiintyi sama paikka, joka oli huonosti valaistu alkulkutunneli.Mitä sille voisi tehdä? Ja mikä siinä pelottaa? Voisimmeko tehdä jotain yhdessä? Pitkän prosessin tuloksena sain luvan oppilaitteni kanssa suunnitella alikulkutunneliin yhteisötaideteoksen, johon voisi osallistua kaikki alueen ihmiset yhdessä. Alikulkutunneli, joka oli pimeä ja likainen päätettiin pestä yhteisvoimin. Pesutapahtumaan kutsuttiin kaikki alueen asukkaat.Pesuaineet lahjoitti alueen yrittäjät ja kaupunki ja lähikauppiaat lahjoittivat talkoosoppa-ainekset. Pesutapahtumassa valokuvattiin kaikki pesevät kädet, ja näistä pesevistä käsistä lähikoulujen oppilaat piirsivät lyijykynäpiirrokset, jotka on nyt painettu alikulkutunnelin seiniin. Teos on "hiljainen" ja kaunis, mutta tärkeydessään kaikille osallistujille varmaan ikimuistoinen. Huomasin teoksen valmistumisen jälkeen muutaman oppilaan kävelevän useasti tunnelissa katsomassa piirroksiaan.He ovat muuttaneet tänne kaukaa, juurtuminen, asettuminen aloilleen on vaikeaa kielellisten vaikeuksien takia, mutta osallistumalla tähän yhteisötaideteokseen he ovat osa yhteisöä, jossa he asuvat.Kaikki pesutapahtumaan osallistuneet kannattelevat kädet on ikuistettu seiniin todisteena siitä, että taide voi avata maailmaa yhdessä tekemisen kautta-ja taide koskettaa meitä! Olemme osa yhteisöä ja pidämme huolta ympäristöstämme. Voimme vaikuttaa päätöksiin, joita tehdään ja meitä kuunnellaan.Taide avaa maailmoja!

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat